Úgy összevissza, kapkodva, lihegve, persze igen, de kitartani a levegőt a gondolati egységek végéig, nem beleszuszogva a versbe, csak ő és a tanítványai tudnak, hogy a lélegzet maga is tagolja, értelmezze a verset. Gáti tanúr méregerős kávékat ivott a visszaemlékezések szerint, dohányzott és keserűen viccelődött a korral. Ha egy napon az 50-en túl arra ébredsz, hogy nem fáj semmid, akkor, barátom, meghaltál. Ez volt az orvosi filozófiája, a panaszkodás, amely egyúttal a panaszkodás kinevettetése is. Addig jó, amíg legalább még fáj. Egészen 1998-ig, 83 éves koráig fájt, addig dolgozott, hogy késleltesse a halált. Addig tanította a szép magyar beszédet. Még ma is halljuk, ha a tanítványai filmen vagy színpadon megszólalnak. És beszél a youtube-on is, Radnótit és Babitsot szaval. Velünk marad. Legyen áldás az emléke.
Nincs meg a könyv, amit kerestél? Írd be a könyv címét vagy szerzőjét a keresőmezőbe, és nem csak saját adatbázisunkban, hanem számos további könyvesbolt és antikvárium kínálatában azonnal megkeressük neked! mégsem
Radnótinál már gyakran nincs párbeszéd, nincs mindenhol hexameter, archaizálja a műfajt saját korának. Nehézségei: összeköti az ókori műfajt a saját, modern eszméivel. Radnótinak ez az utolsó eclogája. Itt egy költő és egy próféta (Náhum) párbeszédét olvashatjuk. Hexameterekben íródott, de itt nincs meg az idill. Megjelenik Ézsaiás. Intertextualitás: Ninive megjelenése, Babits felidézése. Az antik, ókori irodalmat idézi meg. A vátesz költő Radnóti személye: a romantikus váteszhagyomány tovább folytatódik Radnótinál. Károlyi Biblia: "nagy haragú", "agg férfi". A hegyi úton találkoznak, s a próféta haragos: szemedből lobban a villám. A próféta azért jött vissza, mert írása fennmaradt, de nem fogadták meg, ezzel egy társadalombírálatot ír le. Bibliai képeken keresztül mutatja be, hogy az emberiség nem változott expresszionista képekkel. Megjövendöli a világ pusztulását, de előbb visszajön figyelmeztetni a próféta, ezzel felcsillan a remény sugara. A költőnek és a prófétának közös akarata és közös célja van, s ezzel iránymutatást akarnak adni.
Okostankönyv
Ortutay Gyula, néprajzkutató a költő jó barátja volt, ő írta meg a "bori notesz" előszavát is, melyben kiemelte Radnóti hazaszeretetét, béke-, méltóság-, tisztaság-akarását, szeretetét, erkölcsi tisztaságát, és fölényét. A versek ritmusa, dallama erkölcsi egy. Vas István szerint e művek diadalmas tiltakozások a mindenfajta fasizmus ellen. Tartalma: 10 verset tartalmaz. Például: Hetedik ecloga, Gyökér, Á la recherche…, Nyolcadik ecloga, Erőltetett menet és a Razglednicák, Levél a hitveshez. Á la recherche Műfaja: elégia. Intertextualitás: A címe Marcel Proust híres regényciklusát idézi, "Az eltűnt idő nyomában" címűt. Nem kronológiai, hanem fontossági sorrend van a művekben. A regényfolyam a vers ihletője, ahol a múlt és jelen összeolvad, mint egy emlékezés. A mű idill és tragédia kettőssége. Az emlékezésével a múltat idézi meg. Idő és értékszembesítő vers: Múlt Jelen Idill – régi, szelíd este; fiatal feleség; tündöklő asztal tragédia Fürge barátok: az idillt a jelzőkkel fokozza Verssorok úsztak Verstöredékek úsznak Fiatal feleség nők ráncosak Víg, szelíd este nincsen bölcs borozás Barátok ők is elhűltek, meghaltak.
Ellenükre élek, - s fogoly vagyok. Mindent, amit remélek fölmértem s mégis eltalálok hozzád, megjártam érted én a lélek hosszát, - s országok útjait; bibor parázson, ha kell, zuhanó lángok közt varázslom majd át magam, de mégis visszatérek; ha kell, szivós leszek, mint fán a kéreg, s a folytonos veszélyben, bajban él� vad férfiak fegyvert s hatalmat ér� nyugalma nyugtat s mint egy h�vös hullám: a 2x2 józansága hull rám.